Μετάβαση στο περιεχόμενο

Ταυτότητες

17/06/2018

Φανατικός Ευρωπαϊστής, κατά τον αυτοπροσδιορισμό του, ο Ισπανός συγγραφέας Cercas Javier σε πρόσφατη παρέμβασή του για το παρελθόν, παρόν και μέλλον της Ευρώπης, θίγει μεταξύ άλλων και το ζήτημα της συλλογικής (εθνικής) ταυτότητας:  “Στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα ο Montaigne έγραψε: «Υπάρχει μέσα μας τόση διαφορά όση υπάρχει  ανάμεσα σε μας και τους άλλους». Αυτό σημαίνει ότι, πολύ πριν από τον Freud, ο σπουδαίος Γάλλος συγγραφέας κατάλαβε πως κατά μία έννοια η ατομική ταυτότητα είναι μια επινόηση…Αν λοιπόν οι ατομικές ταυτότητες είναι απατηλές, πως μπορεί να μην είναι οι συλλογικές; Στη πραγματικότητα οι εθνικές  ταυτότητες, πχ της Ιταλίας, της Ισπανίας ή της Γερμανίας, δεν είναι τίποτα άλλο από εθνικές επινοήσεις που εισήγαγαν ή επέβαλαν ευθέως κρατικές αρχές που γνωρίζουν πολύ καλύτερα, όπως κάθε εξουσία, πως το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν για να διευθύνουν το παρόν και το μέλλον είναι να διευθύνουν το παρελθόν, δηλαδή να κατασκευάσουν ένα αφήγημα του παρελθόντος ώστε να είναι σε θέση να δικαιολογήσουν ένα κοινό παρόν και να προετοιμάσουν ένα όμοιο μέλλον”.

Θα συνυπέγραφε ασμένως αυτή τη θέση του Cercas o Freud και θα εκτιμούσε με έκπληξη για άλλη μια φορά την ικανότητα των συγγραφέων να ανατέμνουν  τον ανθρώπινο ψυχισμό. Έφτασε στο ίδιο συμπέρασμα με τον Montaigne μετά από πολλά χρόνια μελέτης. Από το μακρινό 1896 με τις Νευρο-Ψυχώσεις άμυνας στο 1938 με την Επιτομή της Ψυχανάλυσης, με σημαντικούς ενδιάμεσους σταθμούς το κείμενο για τον φετιχισμό (1927) και το ανολοκλήρωτο Η σχάση του Εγώ στη διαδικασία άμυνας (1938). Η συνεισφορά του όμως υπήρξε επαναστατική καθώς εισήγαγε το ρόλο της σεξουαλικότητας στη ψυχογένεση και αυτού του φαινομένου.

From → Uncategorized

Σχολιάστε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s